„Предназначението на лидера не е да върши работата
вместо другите. Предназначението му е да помогне на другите да разберат как да
го направят сами, да свършат работата си и да успеят отвъд това, което са
смятали за възможно.“
В днешната статия
ще се фокусираме върху уменията на истински добрия лидер. Саймън Синек, автор
на няколко книги, включително на бестселърите „Leaders Eat Last“ и „Start With Why“, изтъква лидерите и компаниите, които
имат най-голямо влияние в своите организации и в света. Постигнали са го,
защото на първо място умеят да вдъхновяват.
„Лидерството изисква две неща: визия за света,
който все още не съществува, и способността да комуникирате тази визия.“
В популярната си TED
лекция „Как великите лидери вдъхновяват всеки да предприеме действие“ Синек
обяснява как великите лидери мислят различно от останалите хора и как тези лидери
вдъхновяват хората да ги следват и да вярват в тях и в техния бизнес.
„Няма значение какво правиш, има значение защо го
правиш… Хората не купуват това, което правиш, те купуват Защо го
правиш.“
Синек дава пример
с влиянието на Стив Джобс и Apple. Хората вярват в Apple, защото всичко, което Apple направи под ръководството на Стив Джобс, изглежда
автентично и отразява причината брандът да съществува – именно това е Защо
на лидера и компанията. Независимо от техните продукти или индустрията, Apple
винаги е давала да се разбере, че „мисли различно“. Apple е марка и има
култура, разработена от лидер визионер, който е повярвал, че мисли различно и че
предизвиква статуквото.
„Великите лидери и великите организации са добри
да виждат това, което повечето от нас не могат да видят. Те са добри в това да
ни дават неща, които никога не бихме помислили да поискаме.“
Хората са склонни
да искат да се свързват с хора и марки, характеризиращи се с елемент на
безкористност и себеотрицание. Създаването на тази човешка връзка –
изграждането на доверие – е от ключово значение. Разбира се, трябва да сме
наясно, че това отнема време, но е задължително. Няма как да продължим напред
ефективно и дългосрочно – по отношение и на служители, и на клиенти – ако сме пропуснали тази
стъпка.
„Ако наемате хора само защото могат да свършат
работата, те ще работят за вашите пари. Но ако наемате хора, които вярват в
това, в което вие вярвате, те ще работят за вас с кръв, пот и сълзи.“
В книгата си „Leaders
Eat Last: Why Some Teams Pull Together and Others Don't“ („Лидерите ядат
последни: Защо някои екипи се сплотяват, а други не“) и в лекцията „Защо
добрите лидери ви карат да се чувствате в безопасност“ Синек разглежда лидери,
които са готови да се жертват, за да защитят хората, които ги следват. Синек обяснява
как този тип лидерство и готовността за
саможертва образува Кръг на безопасност за последователите. В бизнеса тази саможертва
може да бъде под формата например на отказ от бонус, отказ от почивки, поемане
на отговорност за всякакви проблеми и други.
„Когато до нас има хора, които взимат под внимание
нашите интереси и ни карат да се чувстваме в безопасност, ние ще се организираме
и ще си сътрудничим, за да се изправим заедно срещу опасностите, които идват
отвън.“
Ако лидер на
компания не осигури този Кръг на безопасност, хората мислят само за себе си,
което прави цялата компания уязвима. Ако се страхувате в работата си, не можете
да бъдете най-добрият представител на компанията, рекламирайки я пред
потенциални клиенти, нали?
„Лидерите са тези, които ни дават времето и
енергията си, а не тези, които ни дават парите си.“
Организмът ни
освобождава окситоцин (хормонът на любовта), когато изграждаме взаимоотношения
с хората, даваме щедро и отделяме време. Когато някой отдели време и енергия,
това повишава окситоцина не само на даващия, но и на получателя и дори на
свидетелите. Окситоцинът повишава нашето благосъстояние, потиска кортизола и укрепва имунната ни
система. Когато служителите са в този Кръг на
безопасност във вдъхновяващи организации, те се чувстват добре. Според Синек
колкото повече правим добро един за друг, толкова повече искаме да правим добро
един за друг. Да държим вратата на някого, да приготвим нова кана кафе, да дадем
предимство са няколко прости примера за това. Поставянето на другите пред себе
си е практика на истинското лидерство, казва Синек.
„Лидерството не е ранг, лидерството не е позиция,
лидерството е избор. То няма нищо общо с вашата позиция в организацията. Ако
решите да се грижите за човека вляво от вас и за човека вдясно от вас, вие вече
сте лидер.“