За да може всеки да изяви най-доброто си Аз, първо трябва
да се създаде чувство за принадлежност. Да имате връзка с организация или с група
хора, с която чувствате, че можете да бъдете себе си, не само води до по-голяма
ангажираност и креативност на работното място, но това е и психологическа потребност.
Трябва да преминете през упорита работа – да се
съсредоточите върху многообразието (Diversity) и да създадете култура на включване/приобщаване (Inclusion), за да можете да стигнете до принадлежността у всеки.
Няма универсален подход, затова е толкова важно да споделяте
най-добрите практики и да сте отворени да изпробвате нови неща. Хубавото е, че
докато работите върху многообразието, можете да работите и върху включването и
обратно.
1. Далеч
отвъд подбора и наемането на персонал
Фокусът върху и усилията в посока Diversity & Inclusion започват с
подбора и наемането на персонал и продължават с онбординг, ежедневните аспекти
на работата, изграждането на екипи, оценката на представянето, планирането,
приемствеността, менторството, културата.
Организациите трябва да адаптират своите процеси и да гледат на всичко през
призмата на въпроса „Създал ли съм условия, при които всеки човек може да допринесе по своя
уникален начин и да се чувства спокоен и в безопасност, докато го прави?“.
Ако откриете места, където не е така, имайте смелостта да го признаете и да
работите, за да промените нещата.
Това също
означава да разберете кога и как вашите екипи работят най-добре и кога
напрежението и конфликтите всъщност са полезни. Приемете, че
понякога лесният и бърз начин не е непременно правилният. Осъзнайте разликата
между здравословния и стимулиращ обмен на идеи диспут, и ситуацията, при която
хората проявяват неуважение помежду си заради това кой е другият човек (пол, възраст,
вероизповедание, сексуална ориентация, социален статус и др.).
2. Не еднократно обучение, а процес
Не е достатъчно
да научите служителите какво означава да бъдат приобщаващи.
Както всяка форма на промяна в поведението, Inclusion изисква изграждане на нови навици. Вградете концепции и практики за Diversity & Inclusion в курсове за обучение на персонала, обучение на мениджмънта и програми за тиймбилдинг,
за да се повиши осведомеността относно необходимостта от боравене с различни
възгледи, възприятия и идеи по положителен начин. Помислете за програми за
повишаване на осведомеността относно различните аспекти на Diversity, за да помогнете на хората. Включете
въпроси за Diversity в програмите за въвеждане, така че
всички нови служители да знаят за ценностите и политиките на организацията. Обучете
мениджърите от ниско ниво, за да им помогнете да разберат проблемите и да оказват
подкрепа за организационни и оперативни политики и практики.
3. Емпатичното лидерство е
ключова отправна точка
Diversity & Inclusion често се третират като
инициатива, отнасяща се изключително до HR. Но за да се случи истинска промяна,
всеки един лидер трябва да се заеме с идеята за принадлежността – както
интелектуално, така и емоционално. Само когато цялото ръководство се ангажира,
практиките на компанията за Diversity &
Inclusion ще бъдат успешни.
Трябва да се уверите, че лидерите са подготвени, че ги е
грижа наистина и че знаят защо това има значение за служителите. Част от този
процес изисква настройване към емпатия. Например
всеки може да си спомни момент, когато е бил изключен, засрамен, прекъснат, съответно
това ще му помогне и да прилага тези уроци във външна посока. Тогава лидерите ще
могат да идентифицират чувството на отхвърленост и какво евентуално преживяват
някои от техните служители. Това е ключова отправна точка.
4. Увеличете радостта и свързаността, ограничете
страха
Хората реагират
със страх и недоверие, когато техните ценности, идеи и вярвания са оспорени.
Въпреки че страхът може да бъде мощен мотиватор, той също така ни кара да стесним
своята перспектива – обратният на желания ефект за създаване на по-приобщаващо
работно място.
Намирането на
начини за поставяне на предизвикателства през призмата на възможностите и
увеличаване силата на споделените преживявания и разказването на истории за
това, създава по-голям потенциал за положителна промяна. Например предложете на
служителите да помислят какъв свой личен ангажимент може да поеме всеки от тях
към утвърждаването на Diversity &
Inclusion в
компанията. Отбелязвайте
моментите на успех и ги празнувайте заедно.
Развийте отворена
култура с добри комуникационни канали, базирани на открит диалог и активно
слушане. Използвайте различни и достъпни методи като бюлетини, вътрешни списания,
табла за обяви и интранет, за да информирате хората относно политиките и
практиките за Diversity. Търсете
идеи от хората и давайте навременна обратна връзка.
5. Забравете за „пасването“ и помагайте на хората
да процъфтяват
Нормите,
структурите на властта и неравенствата в обществото могат лесно да се вградят в
една организация – приоритетно наемане, обучение и възнаграждаване на хора,
които „пасват“. Създаването на култура, в която всеки индивид може да допринесе
с пълния си потенциал, изисква проучване на системите и процесите във вашата
организация, за да се разкрият пропуските и слабите
места и след това да се намерят начини за тяхното преосмисляне.
Нека си го кажем,
„пасването“ може да изключва. Трябва първо да можете да идентифицирате и да дадете
живот на вашите организационни ценности, мисия и цел. После – да предефинирате
„пасването“, така че да се придържате към него, без това да накърнява идеята за
Diversity & Inclusion.
6. Поведение
Обучете всички
служители да разбират и да се ангажират с Inclusion в своята
ежедневна работа и общуване с колегите. Отразете в ценностите на организацията уважението
към всеки и зачитането на чуждото достойнство и се уверете, че те присъстват в
начина, по който организацията и нейните служители функционират. Съсредоточете се върху
справедливостта, включването и прозрачността. Нека заслугите, компетентността и
потенциалът са в основата на всички решения относно набирането на персонал и
развитието му. Бъдете нащрек за влиянието на съзнателни и несъзнателни
предразсъдъци.
Въведете механизми за справяне с всички форми на дискриминация и тормоз, като изясните, че подобно поведение няма да бъде толерирано и изложите последствията от нарушаването на поведенческия кодекс на компанията.
Photo credit: Deposit Photos