Програмите за обучение на служителите и отделите/партньорите за обучение са
мощни инструменти за наемане и задържане, развитие на нови и допълнително умения (upskilling и
reskilling). Съобразяването с конкретните условия и
нужди във вашата компания гарантира, че ще имате налице обучения, фокусирани върху това, от което служителите ви се
нуждаят, за да се справят със задълженията си и да се развиват. Същевременно всичко
това е в синхрон с постигането на организационните и бизнес цели на компанията.
Обучението като стратегия и част от културата на компанията може да ви помогне да привлечете най-добрите таланти, все пак хората искат да работят за бизнеси, които се грижат за тяхното развитие. Обучението може да повиши удовлетвореността от работата, мотивацията и продуктивността, което да подобри и благосъстоянието на служителите. Съответно то действа и в посока задържане на служителите. Добре разгърнатата програма за обучение води до по-силна и по-конкурентна компания.
- Обучение за индустрията. То може да помогне на служителите да оптимизират работата си, запознавайки се със и прилагайки нови продукти, процеси, оборудване;
- Обучение за позицията. То може да помогне на служителите да си вършат работата по-добре – например обучение по продажби за персонала в колцентъра;
- Личностно развитие. Например обучение за емоционална интелигентност, за психическо здраве, за лидерски умения и всичко друго, което може да направи служителя по-устойчив.
Това са три от основните категории, в които можете да попаднете, когато обмисляте, планирате и въвеждате обучения за служители. Не всички служители обаче ще се нуждаят от всички видове обучения. Как да разберете от какво точно се нуждаят вашият бизнес и вашите служители?
- Определете целите и бизнес приоритетите на компанията – какво се опитвате да постигнете. Какви ще са бизнес приоритетите след 3 години? Какви знания, умения и поведения ще са необходими на служителите след 3-5 години, за да започнете да развивате знанията и уменията, и да и стимулирате търсените поведения още сега?
- Идентифицирайте какви знания, умения и компетенции на служителите са необходими за постигането на бизнес приоритетите за предстоящата година, и за следващите 2 години. Какво би могло да бъде подпомогнато и развито чрез обучения?
- Установете какви знания, умения и компетенции притежават служителите в момента, кои са силните им страни - които да бъдат доразвивани още повече, и кои са областите за подобрение, най-честите предизвикателства, с които се сблъскат днес.
- Говорете със служителите, говорете с мениджърите и супервайзорите (лично и посредством проучване, въпросници, анкети и др.);
- Оценете ресурсите за обучение, с които разполагате в момента – тук ще трябва да решите кое да преразгледате, да промените, да премахнете или да въведете изцяло наново.
- Изберете партньор (ако ще търсите външен партньор за обучения), който има опит не само в темите на обучение, а който има опит в бизнес среда - за да знае на практика как се случват бизнес процесите в компании, близки на вашата. Спрете се на опитен тренинг фасилитатор, който има също и значителен опит в управлението на хора (ако обученията са на теми, свързани с лидерски умения).
Програмата за обучение на служители трябва да допринесе за постигането на
по-големите цели на компанията, за да се счита за успешна. Обучение заради
самото обучение, без да е вписано в една по-широка картина, не оправдава
бюджети. Необходима е яснота и конкретика относно краткосрочните и дългосрочни
цели на компанията, за да се създаде план за обучение, който ще спомогне
укрепването на тези цели. След което трябва да се създаде система за
идентифициране и приоритизиране на нуждите от обучение, които подкрепят тези
цели, и всички тези данни да се използват, за да се стимулира производството на
съдържание.
Имайте предвид, че събирането, обработването и прилагането на данните изисква време, ресурси и експертен поглед. Като ваш партньор, ние можем да направим:
- Анализ на потребностите от обучение на вашите служители, разработване на съответстваща годишна програма за обучение в подходящ формат; фасилитиране на обученията в програмата за развитие; дизайн и провеждане на програми за развитие на лидерски умения
- Дизайн и провеждане на центрове за развитие/центрове за оценка на нуждите от развитие за ключови таланти и мениджъри
- Персонализирани обучения за специфичните нужди в компанията ви; обучения за повишаване квалификацията на мениджъри и служители (upskilling).